Kursy języka polskiego dla cudzoziemców

Centrum Nauki Języków Obcych prowadzi dodatkowe zajęcia z języka polskiego dla studentów, którzy rozpoczynają studia w roku akademickim 2021/2022. Zajęcia te zostały przygotowane z myślą o studentach z zagranicy, którzy są na poziomie językowym B1/B2.

Zapisać się na zajęcia można za pośrednictwem Wirtualnego dziekanatu po złożeniu dokumentów na studia i rozpoczęciu deklaracji semestralnych.

Nowe zjawiska w języku polskim

sygnatura: 132910-2869 

Zakres zajęć

​Czego nie będzie na tych zajęciach? Nudnych tekstów o niczym. Gramatyki z podręcznikowych ćwiczeń. Monologów nauczyciela skierowanych do studentów. 
 
A co będzie na tych zajęciach? Będą ciekawe, czasem kontrowersyjne teksty o sprawach ważnych: o politycznej poprawności w języku polskim, o językowym tabu, o językowym seksizmie, o polskiej grzeczności językowej, o propagandzie sukcesu na rynku pracy, o językowej manipulacji. Będzie gramatyka konwersacyjna  z aktualnych tekstów i potocznych rozmów. Będą dyskusje, wymiana zdań, burza pytań i burza mózgów.

Po co są te zajęcia? Żeby rozwijać umiejętności krytycznego myślenia, mówienia, czytania oraz poprawnego i swobodnego wypowiadania się w języku polskim. Te językowe kompetencje przydadzą się podczas wygłaszania prezentacji czy w dyskusjach (nie tylko) na zajęciach, a także ułatwią korzystanie z fachowej literatury podczas pisania prac licencjackich. 

Semestralny plan zajęć

  1. Warto rozmawiać. Small talk i tematy tabu po polsku.
  2. Panie profesorze, panie studencie - o poprawnych i niepoprawnych zwrotach w języku polskim.
  3. – Dziękuję. – Nie ma za co. O polskiej grzeczności językowej.
  4. Jestem za, a nawet przeciw. Jak kłócić się w kulturalny sposób.
  5. Jak leci? Szkoda gadać. Czy tylko Polacy wciąż narzekają?
  6. Pieniądze przecież to nie wszystko… Co robi z nami nadmiar i brak pieniędzy?
  7. Czy wszyscy zostaniemy wegetarianami?
  8. Skazani na sukces? O języku ogłoszeń o pracy.
  9. Prawda liczb i statystyk. Czy liczby nigdy nie kłamią?
  10. Ojkofobia, ośmiorniczki i Polska w ruinie. Co kryje się za używanymi przez władzę słowami i jak one wpływają na nasze postrzeganie świata.
  11. Afroamerykanin, a nie Murzyn; osoba niepełnosprawna, a nie kaleka. O politycznej poprawności w języku.
  12. Pies też człowiek? Co mówi o nas nasz stosunek do zwierząt.
  13. Minister, a nie ministra; prezydent, a nie prezydentka. Cz język polski odmawia prawa kobietom do zajmowania wyższych stanowisk.
  14. Słowa na czasie. O słowach modnych i popularnych w języku polskim.
     

Trening twórczego pisania prac licencjackich 

sygnatura: 131980-2869

Zakres zajęć

Czy wszyscy jesteśmy twórcami? Jak obudzić w sobie poznawczą ciekawość? Jak sobie radzić z szumem informacyjnym i nie przeciążać tekstu zbędnymi informacjami? Jak pisać jasno i zrozumiale? Jak pisać prostymi zdaniami? Jak pisać zwięźle? Jak tworzyć niebanalne porównania w tekście o ekonomii? Jak napisać tekst wolny od błędów językowych? Jak uniknąć nudy w cytowaniu (nudnych) prac? Jak przyciągnąć uwagę nie tylko promotora i recenzenta? 

Na te pytania (i jeszcze parę innych) znajdziesz odpowiedź na zajęciach „Trening twórczego pisania (nie tylko prac dyplomowych)”. Na zajęciach będziesz pracował z tekstami (fragmenty prac naukowych i twoje własne prace), będziesz analizował różne techniki pisania i stosował je w swoich tekstach, poznasz wyrażenia i frazy typowe dla języka akademickiego. I w kreatywny sposób przygotujesz się do napisania pracy licencjackiej.

Semestralny plan zajęć:

  1. Wszyscy jesteśmy twórcami! O kreatywnym podejściu do języka.
  2. Szumy, zlepy, ciągi. Jak sobie radzić z szumem informacyjnym i nie przeciążać tekstu zbędnymi informacjami.
  3. Trening twórczego myślenia: burza pytań i burza mózgów. Jak obudzić w sobie poznawczą ciekawość.
  4. ABC(D) dobrego stylu A. Nie ściemniaj. Jak pisać jasno i zrozumiale.
  5. ABC(D) dobrego stylu B. Nie owijaj w bawełnę. Jak pisać prostymi zdaniami.
  6. ABC(D) dobrego stylu C. Nie rozwlekaj się. Jak pisać zwięźle.
  7. ABC(D) dobrego stylu. D) Nie nudź. Jak przyciągnąć uwagę nie tylko promotora i recenzenta.​
  8. Zajęcia warsztatowe. Praca nad tekstami studentów
  9. Metafora, głupcze! Jak posługiwać się literackimi porównaniami i metaforami w tekście ekonomicznym.
  10. Trening myślenia twórczego. Co wspólnego ma rozbita szyba z rozwojem gospodarki: jak tworzyć niebanalne analogie w tekście o ekonomii.
  11. Argumenty rzeczowe, logiczne, emocjonalne. Jak udowodnić tezę postawioną w tekście
  12. Zajęcia warsztatowe. Praca nad tekstami studentów.
  13. Metoda prób i błędów. Jak napisać tekst wolny od błędów językowych.
  14. Cytować jak z nut. Jak uniknąć nudy w cytowaniu (nudnych) prac.
  15. Streszczaj się. Jak napisać streszczenie i abstrakt.

Centrum Nauki Języków Obcych
Agata Rytel
e-mail: arytel@sgh.waw.pl